Forum www.autostarogard.fora.pl Strona Główna www.autostarogard.fora.pl
Automobil Klub Starogard
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zimowe uruchamianie silnika

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.autostarogard.fora.pl Strona Główna -> Moto fakty
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jar0
kierowca kat B



Dołączył: 05 Lip 2009
Posty: 219
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Skórcz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 13:28, 28 Gru 2009    Temat postu: Zimowe uruchamianie silnika

Temat bardzo ciekawy i na tą porę roku odpowiedni. W internecie jest bardzo dużo kontrowersji na te temat. Jechać czy nie jechać zaraz po odpaleniu. Oto jeden z artykułów na ten temat:
-----------------------------------------------------------------------
Zimowemu uruchamianiu silnika zawsze towarzyszy pewna nieprzyjemna okoliczność. Okres, w którym jednostka pracuje w zbyt niskiej temperaturze, jest zdecydowanie za długi.

Prawda jest taka, że gdyby silniki naszych samochodów zawsze pracowały w optymalnej temperaturze, ich zużycie byłoby minimalne, a przebiegi do naprawy (albo wymiany) liczono by w milionach kilometrów.

Robocza temperatura silnika wynosi około 90 – 100 st C. Ale i to jest pewnym uproszczeniem. Silnik w czasie pracy ma taką właśnie temperaturę kadłuba oraz cieczy chłodzącej – w miejscach, gdzie tę temperaturę się mierzy. Ale w okolicy komory spalania i kanału wydechowego temperatura jest na pewno większa. Z kolei od strony kanału dolotowego, temperatura na pewno jest niższa. Temperatura oleju w misce olejowej jest zmienna. Najlepiej, by wynosiła około 90 stopni C, ale wartości tej zwykle nie osiąga się w zimne dni, jeżeli jednostka jest tylko minimalnie obciążona.



Zimny silnik powinien jak najszybciej osiągać temperaturę roboczą, aby olej o określonej, przewidzianej przez producenta lepkości docierał wszędzie tam, gdzie trzeba. Co więcej, wszelkie procesy zachodzące w silniku (przede wszystkim – mieszanie paliwa z powietrzem) zachodzić będą prawidłowo wtedy, gdy temperatury będą już ustalone.



Kierowcy powinni coś zrobić, by jak najszybciej nagrzewać swe silniki, szczególnie zimą. Nawet jeżeli odpowiedni termostat w układzie chłodzenia dba o prawidłowe nagrzewanie silnika, to będzie ono szybsze w jednostce pracującej pod obciążeniem, zaś wolniejsze gdy pracuje ona na biegu jałowym. Czasami – zdecydowanie za wolne, do tego stopnia, że silnik na luzie w ogóle się nie nagrzeje.



Dlatego błędem jest „nagrzewanie” silnika na postoju. Znacznie lepszą metodą jest odczekanie po jego uruchomieniu tylko kilkunastu sekund (aż nie rozgrzany jeszcze olej zacznie smarować to co powinien), a potem ruszenie i jazda z umiarkowanym obciążeniem silnika.



Oznacza to jazdę bez gwałtownych przyspieszeń i wprowadzania silnika na wysokie obroty, ale jednak zdecydowaną. W ten sposób okres pracy silnika „na zimno” zostanie wydatnie skrócony, a niekontrolowane zużycie jednostki okaże się względnie niewielkie. Co więcej, czas, w którym silnik zużywał będzie nadmierną ilość paliwa (podawanego przez urządzenie rozruchowe w takiej dawce, by w ogóle mógł pracować) okaże się również nieduży. Także i zanieczyszczenie środowiska wyjątkowo trującymi spalinami (na zimno katalizator spalin praktycznie nie działa) zostanie ograniczone.

Reasumując: gdy już uruchomimy silnik, powinniśmy ruszać w drogę natychmiast, gdy tylko jego praca stanie się wystarczająco płynna. W przeciwnym razie narażamy się na niepotrzebne straty. W niektórych samochodach eksploatowanych zimą tylko w mieście, warto jest włożyć przed chłodnicę, a może i przed miskę olejową, kawałek kartonu lub plastiku. Ograniczenie przepływu zimnego powietrza dodatkowo przyspieszy nagrzewanie mechanizmów i pozwoli utrzymać właściwą temperaturę. Ale takie usprawnienie wymaga kontroli, czyli obserwowania wskaźnika temperatury. Gdy na dworze zrobi się cieplej, albo gdy zaczniemy jechać dynamiczniej, należy karton usunąć, w przeciwnym razie może dojść do przegrzania silnika.
-------------------------------------------------------------


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
D2
kierowca kat B



Dołączył: 25 Sie 2009
Posty: 109
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 23:38, 28 Gru 2009    Temat postu:

z tym jechaniem po uruchomieniu to racja z tego co wiem.. no i sam tak praktykuję Razz z kawałkiem kartonu może i też, ale z tym to już bym nie przesadzał Razz zresztą głupio stawać po 2km i wyjmować karton, bo auto już się rozgrzało Razz

widziałem też na tvn turbo, że akumulatorowi można pomóc odłączając minusową klemę.. oczywiście jak ktoś nie ma wyjącego alarmu Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Marek
kierowca kat A



Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 51
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Starogard Gdański
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 17:14, 29 Gru 2009    Temat postu:

zasłonic moza ale jak juz to połowe bo jak wyleci z głowy ze mamy zakryta cała chwila nieuwagi i przegrzany silnik

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
misiek-stg
Kierowca rajdowy



Dołączył: 01 Sie 2009
Posty: 469
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zez Starogardu :P
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 19:15, 29 Gru 2009    Temat postu:

zawsze jak nie chce zapalić można na zaciąg (żart) i dzięki temu zimą mechanicy mają dużo roboty a niedzielni kierowcy mają braki w kieszeniach Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Bushido
moderator



Dołączył: 06 Lip 2009
Posty: 724
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: we mnie tyle sexu?
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:54, 11 Sty 2010    Temat postu:

Parę dni temu,tata jechał do mechanika ze swoim Gulfem bo coś słabo odpalał po krótkim (kilka godzin) przestoju.Okazało się że świece żarowe są do wymiany i mechanik był w szoku że ten silnik jest w tak idealnym stanie że odpalał na jednym garze.Sam też jestem pełen podziwu bo parę razy doświadczyłem tego agonicznego rozruchu przy wsparciu jedną świecą :/ Nic fajnego,ale i tak nie lubię pancer wagenów Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
misiek-stg
Kierowca rajdowy



Dołączył: 01 Sie 2009
Posty: 469
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zez Starogardu :P
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 19:31, 12 Sty 2010    Temat postu:

Żadna tam nowość zdrowy VW TDi zapali choćby miał wszystkie świece przepalone a Merc nie da rady Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.autostarogard.fora.pl Strona Główna -> Moto fakty Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin